Please use this identifier to cite or link to this item: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/18982
Title: Особливості профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі
Особенности профориентационной работы в общеобразовательной школе
Some Peculiarities of Career-Guidance Activities in Secondary School
Authors: Муранова, Наталія Петрівна
Муранова, Наталия Петровна
Muranova, Nataliya
Мельничук, Алла Анатоліївна
Мельничук, Алла Анатолиевна
Melnychuk, Alla
Keywords: Професійна орієнтація, профорієнтаційна робота, вибір професії, професійний інтерес, мотивація, середня школа, вища школа, допрофільна підготовка, доуніверситетська підготовка.
Профессиональная ориентация, профориентационная работа, выбор профессии, профессиональный интерес, мотивация, средняя школа, высшая школа, допрофессиональная подготовка, довузовская подготовка.
Сareer guidance, career-guidance activities, choosing a profession, professional interest, motivation, secondary school, higher school, comprehensive training, pre-university training.
Issue Date: 17-Feb-2016
Citation: Муранова Н. П. Особливості профорієнтаційної роботи у загальноосвітній школі / Н. Муранова, А. Мельничук // Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній навчальний заклад – доуніверситетська підготовка – вищий навчальний заклад : Матер. І Всеукр. наук. практ. конф., 28 трав. 2015 р., м. Київ : зб. матер. конф. / наук. ред. Н. П. Муранова. – К. : НАУ, 2016. – С. 130–141.
Abstract: У статті розглянуто проблему профорієнтаційної роботи у загальноосвітній школі. З’ясовано зміст поняття професійна орієнтація та її етапи. Охарактеризовано зміст і напрями роботи з профорієнтації у молодшій, середній та старшій школі, визначено її головні завдання. Підкреслена роль учителя у виборі профілю навчання і сфери професійної діяльності учнів. Визначено методи профорієнтаційної роботи для активізації самовизначення школярів. Проаналізовано особливості розвитку професійного інтересу та мотивації до вивчення дисциплін у системі доуніверситетської підготовки у вищому технічному навчальному закладі. Підкреслено необхідність здійснення профорієнтаційної роботи у взаємозв’язку «учень-вчитель-батьки».
В статье рассмотрена проблема профориентационной работы в общеобразовательной школе. Определено содержание понятия профессиональная ориентация и ее этапы. Охарактеризованы содержание и направления работы по профориентации в младшей, средней и старшей школе, определены ее основные задачи. Подчеркнута роль учителя в выборе профиля обучения и сферы профессиональной деятельности учащихся. Определены методы профориентационной работы для активизации самоопределения школьников. Проанализированы особенности развития профессионального интереса и мотивации к изучению дисциплин в системе довузовской подготовки в высшем техническом учебном заведении. Подчеркнута необходимость осуществления профориентационной работы во взаимосвязи «ученик-учитель-родители».
The paper is devoted to the issue of career-guidance activities in secondary school. The concept of career guidance is explained and its stages are established. The content and divisions of career-guidance activities in junior, medium, and senior classes have been described, and the main task of such activities have been defined. The teacher’s role in choosing both the specialization of studies and the field of the pupils’ professional activities is pointed out. Methods of career-guidance activities aimed at pupils’ self-determination stimulation have been defined. Some special features of the development of professional interest and motivation for learning academic disciplines within the system of pre-university training at a technical university have been analyzed. It is underlined the role of a teacher in creating optimal conditions for the successful development of individual skills, identifying aptitudes, inclinations, assistance in self - determination – first in choosing the profile of study, and then in the choice of professional field. Methods of career guidance for students' self-activation have been defined. The need for career-guidance activities in the system “pupil-teacher-parents” has been emphasized.
URI: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/18982
Appears in Collections:Матеріали конференцій (семінарів), тези доповідей ННІНО

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Особливості профорієнтаційної роботи в загальноосвітній школі.pdfМуранова Н. П. Матеріали конференції10.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.